Závěr školního roku již tradičně patří studentským projektům, při nichž žáci prezentují, co se během roku naučili. V předmětu ROI (Robotika a internet věcí) probíhala výuka především na mikrokontrolérech Arduino a ESP32. Žáci pracovali samostatně nebo ve dvojicích a měli volnost zvolit si vlastní téma projektu. Ne každému se podařilo projekt dotáhnout do konce, ale řada výstupů mile překvapila svou kreativitou i technickou úrovní. Například jeden z projektů – tank ovládaný mobilním telefonem postavený na platformě ESP32 – zaujal nejen funkčností, ale i potenciálem do budoucna. Do příštího školního roku plánujeme doplnit funkci střelby a detekci zásahů mezi více tanky. Velký úspěch sklidila i „kreslící tabulka“ inspirovaná populárními hračkami z osmdesátých let. Dalším zajímavým konceptem jsou tzv. SPOŠBOXY – automatizované výdejní boxy po vzoru známých Alzaboxů. Jedním z prakticky využitelných projektů bylo také automatické krmítko, které doplňuje potravu ze zásobníku podle úbytku hmotnosti v misce. Mezi originálními nápady se objevil i bezpečnostní systém, který pomocí laseru monitoruje prostor a v případě zachycení pohybu reaguje výstřelem, nebo automat na kreslení QR kódů pomocí fixu. Na závěr školního roku tak studenti představili desítky funkčních projektů, které mají reálné využití – nejde o pouhé virtuální simulace, ale o skutečná zařízení. Veškerá práce, včetně 3D modelování, vznikla přímo na naší škole. Na SPOŠ Dvůr Králové nad Labem tak vznikají nápady, které mají potenciál překročit rámec školního zadání a najít uplatnění i v praxi.